Fri frakt från 349 kr

45 dagars öppet köp på posters

1–3 dagars leverans

Rolf Adlercreutz

Rolf Adlercreutz är en av Sveriges mest rutinerade uppdragsfotografer. Han började som elev hos Christer Strömholm under 1962–64 och sedan dess har Rolf haft en både lång och väldigt innehållsrik karriär.


Rolf började tidigt jobba för svensk press och sökte sig snart till London i slutet på 60-talet, med ett löfte från bland annat Aftonbladet att få hälften av alla deras uppdrag därifrån. 


Läs mer om Rolf i intervjun nedan

 

Först ut bland våra fotografer är Rolf Adlercreutz som är en av Sveriges mest rutinerade uppdragsfotografer. Han började som elev hos Christer Strömholm under 1962–64 och sedan dess har Rolf haft en lång och väldigt innehållsrik karriär. Han började tidigt jobba för svensk press och sökte sig snart till London i slutet på 60-talet, med ett löfte från bland annat Aftonbladet att få hälften av alla deras uppdrag därifrån.

Det är kanelbullens dag när Rolf hälsar på oss på Alsnögatan i Stockholm och vi sätter oss ned med nybryggt kaffe, bullar och många nyfikna frågor om hur det egentligen gick till när Rolf fotade en 22-årig David Bowie på Trident Studio i London 1970.

Det är 50 år sedan nu som du packade väskorna och flyttade till London. Hur såg en arbetsdag ut för dig då?
– Oj, det var så fjärran från hur yrket ser ut idag med teknik och så. 1967 var för övrigt samma år som vi gick från vänster- till högertrafik. Jag flyttade in i en väldigt liten tvåa där jag turligt nog hade ett badrum utan fönster som jag kunde göra om till labb. Jag ställde min kopieringsmaskin på värmepannan och fuldrog ström in dit. Över badkaret hade jag en planka där jag kunde ställa mina två skålar och i badkaret hade jag vatten för sista sköljen. Torkpressen kunde jag köra på golvet ute i pentryt. Med det enkla labbet stod jag sedan på nätterna och framkallade allt som jag fotat tidigare på dagen. Vid fyratiden på morgonen tog jag mig till London Airport och skickade iväg nattens printar till Sverige med flygfrakt. Efter det åkte jag hem, fick sova en stund innan telefonen satte igång och det var dags för nästa jobb. Mina uppdragsgivare lärde sig att förmiddagen var en bra tid att ringa för att få tag på mig.

Det var också under din Londonperiod du fick uppdraget att följa med Bo Hansson till Trident Studio för en intervju med David Bowie. Berätta om det mötet.
– Bo skulle intervjua och jag följde med som fotograf, vilket är det sätt som svensk press ofta jobbar. I England var den skrivande journalisten ofta ute ensam så David och hans producent Toni Visconti var inte beredda på att jag skulle följa med. Men det var inget problem, jag var välkommen och det var fritt fram att ta bilder. Det unika med tillfället var att jag kunde ta bilderna på en då helt ostajlad David. De flesta foton som finns på honom från den tiden är när han iklär sig en roll med olika färgstarka karaktärer. Bilderna vi tog den här dagen visar en helt vanlig dag i studion och sådana bilder finns det inte så många av.

Hur var han i sättet?
– Han var jättetrevlig och en alldeles vanlig 22-åring. Lite mer bildad kanske eftersom att när han hörde att vi var från Sverige svarade "Oh, the land of Carl Larsson!".

Du har även fått följa med Thin Lizzy på turné där du har tagit fantastiskt fina bilder på bandet under deras lediga tid mellan spelningarna.
– Ja, men det var långt senare. Då hade jag kommit hem till Sverige igen och slagit mig ihop med Claes Löfgren och Lars Tunbjörk. Vi fick ganska omgående mycket uppdrag och ett av dem var att flyga ner till Köpenhamn och Lund för Thin Lizzys spelningar där.

Var det som idag att man bara får fota under de tre första låtarna?
– Nej, nej. Jag följde med bandet hela dagarna, på deras lediga tid. Även backstage, vid scenen och i omklädningsrummen. Det var fritt fram, "access all areas", som det heter. Min tanke var att få ut alla från scenområdet för en roligare fotografering och det blev en väldigt lyckad dag på tivolit.

Vad anser du är en bra bild?
– Lyckan är ju när allting stämmer. När det händer någonting i bilden samtidigt som fotografen har gjort hantverket ordentligt. När kompositionen stämmer. Du vet, det var ju ett tag när alla tog sneda bilder, till exempel. Men det är ju egentligen bara Susanne Walström som kan ta de där sneda bilderna så att det ser rätt ut. När hon gör det hänger det ihop, ingenting skaver. Eller titta på Johan Bergmarks bilder – de är perfekta tekniskt, också. Plus att han samtidigt trollat och lekt och donat, men de stämmer alltid. Jag tycker om när fotografer kan hantverket och dessutom får ett innehåll i bilden.

– Henri Cartier Bresson var en mästare på det där också, fortsätter Rolf med entusiasm. Det är inte klokt vad det stämmer i hans bilder! Han hade ju en teknik där han vände upp och ner på bilderna för att hitta helt rätt balans i kompositioner. Det är oerhört få förunnat att få till det på det sättet som han kunde.

Vad har du på gång mer än ditt samarbete med oss på SPART?
– Jag är ju 72 år nu och tar det lite lugnare, men bland annat håller jag på och gräver i mitt arkiv, vilket är en hel del att gå igenom. När jag hittar guldkorn brukar jag lägga ut dem på Facebook med en liten berättelse om dem. På lördag ska jag fota VM-kvalet i fotboll, Sverige–Luxemburg, vilket ska bli kul.

Med dina gedigna kunskaper inom foto – har du avslutningsvis något vill du säga till unga fotografer som befinner sig i början av sina karriärer?
– Ja, det har jag, men det jag vill säga har ju egentligen ingenting med foto att göra utan är mer grundläggande saker för att lyckas. Kom alltid i tid! Var på gott humör, ingen vill jobba med en sur plåtis! Låt dessutom egot stanna kvar hemma. Ligg aldrig efter med skatten. Se till att du får en pension. Jobba upp och vårda ditt nätverk, det är det som ger dig jobb. Svara i telefon och leverera i tid.

Där rundar vi av den trevliga fikastunden med en av Sveriges mest rutinerade uppdragsfotografer. Sök upp Rolf på Facebook om du vill se fler av guldkornen från hans arkivskatt!


2017-10-04  Anna Lundholm, SPART-redaktionen.

Visa mindre
Sortera på

DAVID BOWIE 1970 | POSTER

London Soho 1970
39 SEK

DAVID BOWIE – SMILE 1970 | POSTER

London Soho 1970
39 SEK

PHIL LYNOTT UTANFÖR ISSTADION | POSTER

Phil Lynott i Thin Lizzy utanför Isstadion 11/5 1979.
39 SEK